hi-dutchhi-dutch
“little by little”“little by little”
2024 12.7 — 12.26
Overview
この度、SAIでは、アーティストhi-dutch(ハイダッチ)による個展「little by little」をGALLERY TARGETと共催で、12月7日(土)から12月26日(木)まで開催いたします。
海洋ごみや廃材、木材、毛糸といった様々なマテリアルを用いて独自のアートを生み出すhi-dutch。サーフボード修理で培ったリペア技術を応用し、廃棄物と自然素材を組み合わせた手法で、マテリアルに新たな命を吹き込み、私たちに素材の意味や価値について再考を促します。また、彼は国内のみならず、アメリカ、香港、台湾、オーストラリアでのグループ展に参加し、チャリティーオークションや海岸環境保護団体への寄付を通じて、作家独自の軸を持った活動で注目を集めています。5年ぶりの個展となる本展は、作家本人にとって過去最大の集大成であり、現在の心境や時代を反映した60点以上の新作がSAIの空間を彩ります。
自身と縁の深い海をモチーフに作品を発表してきたhi-dutchは、毛糸や海のごみを木材に貼り付け、樹脂でコーティングして磨き上げる技法で知られています。樹脂に包まれた木の温もりと毛糸の優しさが調和し、作家の手によってマテリアルの新しい顔が浮かび上がる様子は、一度忘れ去られた記憶が再び甦るかのように、素材の本質や過去に触れる感覚を私たちに想起させます。10代の頃からサーフィン文化に親しんできた作家は、自宅で忘れ去られていた毛糸に目を留めたことをきっかけに、サーフショップでのサーフボード修理で培ったレジンや樹脂を用いたリペア技術を活かし、毛糸や海のプラスチックごみ、流木を再利用したアート作品を制作し始めました。ものとしての情報を失い、イメージやアイデンティティが曖昧になったマテリアルが、作品制作の過程で素材としての意味を取り戻していく姿は、私たちと素材との純粋な関係を思い起こさせます。世代を超える普遍的なノスタルジーを喚起させるモチーフにかたどられた木材に糸を有機的に重ねることで、素材と観る者の私的な記憶が交錯します。
本展のタイトルである「little by little」は、小さな一歩一歩の積み重ねによって、全体の進歩や変化を少しずつ実現していくという作家の制作マインドを体現しています。インターネットを通じて情報が爆発的なスピードで拡散する一方で、実際に物事が進むスピードは昔と変わらず、日常は少しずつゆっくりと積み重ねられていきます。アーティストの代表的なシリーズである、海に捨てられた既製品や大量生産品の欠片を飲み込んだ魚のように、かつての人間的な意味合いから離れた海洋ゴミは、マテリアルとして境界のない海に漂流し、作品の素材として新たな意味を与えられ、いくどにも重なる糸のように新たな繋がりを形成していきます。言葉を介さない人間や動物のコミュニケーション、歳を重ねるごとに纏うオーラ、樹木の成長や海を取り巻く環境などに目を向け、作家は一本ずつ丁寧に毛糸を並べることで、人の営みの中に広がる普遍的な側面に注目し、時代や場所、文化の垣根を超えて共通する不変性を模索します。綴られた糸のリズムは、どこまでも繊細で、まるで宇宙の起源を丹念にたぐり寄せるように見え、観る者の心を静謐でおだやかな世界へと誘います。
海の空間、木の空間、飼い猫からインスピレーションを得た猫の空間、友好関係の深いアーティストとのコラボレー ションの空間。4つの空間で構成された本展は、作家の世界観への没入を仰ぎ、作品にじっくりと向き合うことができる空間を構築します。また会場では、作家の飼い猫をモチーフにしたメディコム・トイとのコラボレーションクッションをはじめ、Tシャツやステッカーなどのオリジナルグッズも販売されます。
*海洋ごみを食べた魚をモチーフにしたシリーズ作品の売上の10%は、沿岸環境保護団体であるサーフライダー基金に寄付されます。
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SAI presents "little by little," a solo exhibition by the artist hi-dutch, co-hosted with GALLERY TARGET, from 7th to 26th December.
Using materials such as marine debris, scrap wood, and yarn, hi-dutch applies repair techniques developed through surfboard restoration, breathing new life into these materials by combining waste and natural elements, encouraging us to reconsider the meaning and value of the resources around us. Participated in group exhibitions not only in Japan but also the USA, Hong Kong, Taiwan and Australia, and through charity auctions and donations to coastal environmental organisations, he has gained recognition for his distinctive approach, broadening societal positing for an artist. This exhibition, his first solo show in five years, represents the artist's most comprehensive works, showcasing over 60 pieces that reflect his current mindset and the spirit of our times, filling SAI’s space with his creations.
As he has a close relationship with the sea, he has presented works with a marine motif, known for his technique of attaching woollen yarn and marine debris to wood, coating it with resin, and then polishing it. The warmth of the wood wrapped in resin harmonises with the gentleness of the woollen yarn, and the new face of the material emerges in the artist's hands, evoking a sense of touching the essence and past of the material, like memories are once forgotten returning to life. Having been in surfing culture since his teenage years, the artist’s journey into this technique began when he noticed some forgotten yarn at home. He began to produce artworks reusing yarn, plastic waste from the sea and driftwood, making use of the resin and resin repair techniques he developed in his surfboard repair work at a surf shop. These materials, which have lost their original information and identities as objects, regain their meaning as materials through the creative process, reminding us of the pure relationship between us and materials. By layering yarn organically onto wood shaped with motifs that evoke a hint of nostalgia across generations, the artist interweaves the material with the viewer’s memories.This exhibition titled ‘little by little’ embodies the artist's production mindset of gradually achieving overall progress and transformation through small, incremental steps.
While information spreads at an explosive speed through the internet, the actual pace of events remains unchanged, as everyday life slowly and steadily accumulates over time. Like his signature series, fish artwork that has swallowed fragments of ready-made and mass-produced items found in the ocean, marine debris has lost its former human significance, drifted into the boundaryless sea as material, been given new meaning as material for artworks, and formed new connections like an ever-lasting thread. By observing non-verbal communication between humans and animals, the aura that accumulates as beings age, the growth of trees, and the ever-changing environment surrounding the sea, the artist carefully arranges threads one by one. This process draws attention to the universal aspects of human activity, transcending the boundaries of time, place, and culture, in search of shared constancy. The rhythm of the woven threads is exquisitely delicate as if methodically tracing the universe's origins, inviting viewers into a tranquil world.
The exhibition consists of four spaces—an ocean space, a wooden space, a cat space inspired by the artist's cat, and a space created in collaboration with an artist with whom she has a close friendship. It invites visitors to immerse themselves in the artist's worldview and provides a setting where they can take their time to engage deeply with the works. Additionally, Original goods such as cat cushions made in collaboration with MEDICOM TOY, T-shirts and stickers are available at the venue.
*10% of the proceeds from fish series that have ingested marine debris will be donated to the Surfrider Foundation, an organization dedicated to protecting coastal environments.
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