Group Exhibition
“BOLMETEUS”“ボルメテウス” Curated by CON_
2024 6.1 — 6.23
Overview
この度SAIでは、世界からSNS由来の制作背景を持つアーティストらを集め、画像をはじめとする視覚的イメージと空間構成をテーマにしたグループ展「BOLMETEUS(ボルメテウス)」を、日本橋馬喰町のギャラリー・CON_(コン)によるキュレーションで6月1日(土)から6月23日(日)の期間開催いたします。本展には、国内を代表する若手現代美術家・梅沢和木(うめざわかずき)をはじめ、ハイン絵画賞(Hine Painting Prize)受賞者のイギリス出身アーティスト・Ben Edmunds(ベン・エドマンズ)、BALENCIAGA(バレンシアガ)、Gentle Monster(ジェントル・モンスター)への作品提供も記憶に新しい池内啓人(いけうちひろと)等、国内外より計13名のアーティストが参加します。
20世紀末。第三次産業革命が起きてから私たちは、莫大な情報量とオンライン上にあるもうひとつの生活フィールドの獲得と引き換え、所々の“もの”の奥行きが滞り、それらは陰謀やインターネットミームなどとして新たな価値を植え付けられることが当たり前に存在する世界での生活を余儀なくされました。伝統とテクノロジー。活字と画像。現実と仮想など、至る所のシーンでパイオニアらが本来提示していた各々の基準バランスは崩れ、私たちはオンライン軸で情報が流動的に錯綜、越境する昨今を当たり前とした生活を送り、日々様々な手法より、常に新しい価値観や経験を目の当たりにし続けています。
中でも近代にかけて著しく文化成長を遂げ、視覚とその奥行きにユニーク性をもって発展し続けているSNSの可能性は、多くの存在の意味や役割をも塗り替え時代を進化させている傾向にあります。インスタグラムやXをはじめとしたSNSアプリが誕生し確立する時代の中で、本展の参加アーティストらもまた、今を生きる私たちと同じ環境下で自身の潜在的思想を視覚化しアウトプットしています。同時代という括りの中、彼らは生活する土地や環境は異なっていても、デジタルメディア上で共有する何かに影響される側面は確実に存在していて、制作過程でその共通項は特有のオーラとしてのテクスチャーに進化します。
本展「BOLMETEUS」はそのオーラこそが、新たなアートの解釈だと考えます。まるで、インスタグラム投稿を模すかのようにアートピースを収集(キュレーション)&共有(コレクティブ)する会場。これは、現にスマホを片手にSNSをみながら物事に価値を見出す生活がある。つまり、目で見ることを重視した媒体が生活の中の選択で重要な役割を担っている、現代ならではの展示とも言えるでしょう。また、様々な思想とメディアで成る作品群で構成される空間は、まとめられる事により本来の各々の作品に存在していたテンションよりも至ってニュートラルに収まります。その結果、空間から浮き出る各作品に宿った質感と雰囲気は、ひとつのSNSアカウントのように、本展にのみ現れる新たな個性として垣間見えるでしょう。言うなれば、本展は作品単体で完成するのではなく空間を構築することにより完成する新しい作品への気づきを探る実験でもあるのです。
これまで、トランスナショナルなコミュニティを培ってきたCON_と、多様な表現を空間をもって見出すSAIが示す、時代の順応とも反抗ともみれるオンラインベース思想&フィジカル表現から形成される本展は、アートに対する新たなコンテクストを紡ぎ、カオス化する「現代アート」を紐解くヒントになるかもしれません。
SAI is pleased to present “BOLMETEUS”, a group exhibition featuring visual images and spatial composition, curated by Gallery CON_ in Nihonbashi-bakurocho, from June 1 to 23. The exhibition will feature 13 artists from Japan and abroad including the representation of a young Japanese contemporary artist, Kazuki Umezawa, British artist, Ben Edmunds, winner of the Hine Painting Prize, and Hiroto Ikeuchi who is collaborating with Balenciaga, Gentle Monster, and more still fresh in our minds.
The end of the 20th century. The Third Industrial Revolution gave us a vast amount of information and another field of life online. But we were forced to live in a world where it was commonplace for the depth of some “things” to stagnate and for them to be imbued with new values, such as conspiracies and Internet memes instead. Tradition and technology. Print and images. Reality and virtuality. We live in a world where we take for granted that information is fluidly intermingled and crosses borders on an online axis, and we are constantly exposed to new values and experiences through a variety of methods daily.
The possibilities of social networking sites, which have experienced remarkable cultural growth in the modern era and continue to develop with uniqueness in terms of visuals and depth, tend to redefine the meaning and roles of many entities, evolving with the times. Social networking applications such as Instagram and X have been born and established, and the participating artists in this exhibition are also visualizing and outputting their latent ideas in the same environment as those of us living today. In the same era, they may live in different places and different environments, but there is an aspect of being influenced by something they share on digital media, and this common thread evolves into a unique aura of texture in the process of creation.
This exhibition “BOLMETEUS” believes that this aura is a new interpretation of art. The venue is a collection - curation and sharing - collective of art pieces as imitating Instagram posts. We live our lives with smartphones in hand, looking at social networking sites and finding value in things. In other words, this exhibition is unique in our time, where visual media plays an important role in the choices we make in our daily lives. The space, composed of works in a variety of media and ideas, is more neutral than the tension that originally existed in the individual works. The resulting textures and atmospheres that emerge from the space, like a social networking account, will be glimpsed as new personalities that will appear only at this exhibition. In other words, this exhibition is an experiment to explore the awareness of a new work of art that is not completed by itself, but by constructing a space.
This exhibition, which is formed from online-based thought and physical expression that can be seen as both adaptation and defiance of the times, will weave a new context for art and may provide hints for unraveling the chaos of “contemporary art”.
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GILLOCHINDOX☆GILLOCHINDAE
ᏀᎥااًஃNཽཽོོོ༑༣ဧံ့းΔ -
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Taiki Yokote
When the cat's away, the mice will play -
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Kazuki Umezawa
ラヴォス -
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Ben Edmunds
In pursuit of endless horizons -
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Lucas Dupuy
Listening -
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Hanna Antonsson
Auto wing XI -
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Rintaro Fuse × Heijiro Yagi
砂の本 THE BOOK OF ARENA #6 -
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Lee Hyunwoo
Carapaciorum Membrana -
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Hiroto Ikeuchi
#2001 -
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Han Jihyoung
Allows us to form deeper connections -
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Zhao Rundong
CURRENCY TRADERS-4 -
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ArtKing
Untitled
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