Koichi Yairi矢入 幸一
Koichi Yairi 24,♯1
2024 1.27 — 2.18
Overview
SAI では2024年1月27日(土)より2月18日(日)まで、アーティスト・矢入幸一による過去最大規模個展“Koichi Yairi 24,♯1”をGALLERY TARGETと共催で開催いたします。矢入幸一はペイントと印刷技法を駆使する「技法のコラージュ」を用いた制作技法と多様な形にシェイプドされたキャンバスを用いて、一見ポップでありながらどこか静寂と繊細さを備えた表現で知られています。また、展示空間全体をひとつのオリジナルストーリーで紡ぎ、まるで絵本を読み進めるかのように構築される展示方法もユニークで、これまで国内外のアートシーンおよびカルチャーシーンで注目を集めてきました。
これまでロンドン、ソウル、香港、福岡そして東京での個展成功を経て迎える本展は、作家本人とってのひとつの集大成として、そして新しい表現開拓の場として機能します。2つに分けられた展示空間は、ひとつはこれまでのスタイルに沿った、作家自身の生活よりインスピレーションを受け生まれた物語を軸に、挿絵の役割を果たすキャンバス作品が展示され、ストーリーのイメージを膨らませます。はたまた、もうひとつの空間ではこれまでの物語を用いた展示とは異なる、印刷とペイント双方を用いた制作手法のポテンシャルを試す場として、より複雑で洗練された大型キャンバス作品が並びます。
クラシックアニメーションを彷彿するベンデイドットのザラッとした背景の中に浮き出るキャッチーなキャラクター達。矢入の手によって描かれる作品のほとんどにはペインティングと合わせて印刷の手法が用いられています。美術大学を卒業しグラフィックデザイナーとしてキャリアをスタートした背景もあり、作品のレイヤー化されたディティールバランスには、近年に向け技術発展が顕著な印刷メディアとアートピースの古からの手法・ペインティング表現の絶妙な調和が宿ります。これらの手法を矢入は「技法のコラージュ」と呼びます。このスタイルは、大衆漫画のイメージ起用でポップアートの価値を大きく変遷させたロイ・リキテンシュタインの「工業用」の絵画に手法として近いウィットさもあり、デザインとアートいずれもが異なるベクトルでありふれる現代で双方の制作プロセスへの感受性を兼ね備える彼だからこそ実現可能な表現と言えるでしょう。
そんな探究心溢れるプロセスを持つ作品群の軸となる物語の組立て方も興味深い点のひとつです。「偏った考えを持たず、いろんな視点に立って考えることの大切さ」を矢入自身の真っ直ぐな感覚の元その都度興味のある、日本史及び世界史、化学実験やそれに伴って生まれる現象等事実を自身の中にインプットする際に生まれる違和感をテーマにするという物語は、正に本人に内包される唯一無二のピュアなアウトプットと言えるでしょう。本展に向け生まれた物語もまたそのような経緯を持ち生まれたものです。とある国の優しく、人望もあり、強く逞しい王様の登場から始まり、その王様がとった行動を2 つの視点で展開していきます。リベラルな視点と奥行きのある手法で描かれる本作品群は、みるものに美術鑑賞の新しい側面を示してくれるでしょう。
また、初公開となる大型新作群に本展の主眼を置く事もできます。過去最大4mを超える作品を含む本シリーズはこれまでのストーリーに沿うように描かれた作品の物語の挿絵のような感覚は断ち切られ、作品ひとつひとつが独立した作品として発表されます。さらに、描かれるイメージもこれまでのそれとは異なり、キャッチーだったキャラクターは解体され絵画の要素として、印刷パターンや筆跡等、各技法を強調させるように変換されていきます。プロセスと技法の研究を重ね発表される、これまでのスタイルと似て悲なる作品群は、心地よいカオスへと進化し、背景より一見すると真逆にもみえますが、不思議と現代を捉える対象の要素が超過した、絵画自体の意味を問う無対象芸術としても解釈することができるでしょう。
会場では、本展に向けたオリジナルグッズ販売をはじめ、ソフビメーカーGOCCODOとのコラボソフビの展示。またファッションブランドSOPH.(※)とfragment design 藤原ヒロシ氏が手掛けるブランドuniform experimentとの展覧会オリジナルコラボレーション商品も販売予定です。ここでしか味わうことのできない矢入幸一の世界に是非足をお運びください。
(※)本展に合わせ同施設2F、SOPH. MIYASHITA PARKでは、矢入幸一がデザインしたグラフィックを採用したuniform experiment 24SSコレクションの販売をスタート。それに伴い、店頭のウィンドウを用いたインスタレーションも公開されます。
SAI presents “Koichi Yairi 24,♯1,” the largest solo exhibition by the artist Koichi Yairi, in collaboration with GALLERY TARGET, from 27th January to 18th February 2024.
Renowned for his use of "collage of techniques" applying painting and printing methods and utilizing canvases shaped in various forms, Koichi Yairi is celebrated for his artistry, seemingly pop at first glance, and possessing a sense of tranquility and delicacy.
Yairi weaves the entire exhibition space into a single original story, creating a unique exhibition method to evoke the audience experience like reading a picture book, garnering attention in both domestic and international art and culture scenes.
After achieving success with solo exhibitions in London, Seoul, Hong Kong, Fukuoka, and Tokyo, this exhibition represents a culmination in his career, providing a platform for exploring new forms of expression. The exhibition space is divided into two sections. One is centered around his signature style―a narrative inspired by his life―featuring canvas works that serve as illustrations, enriching the imagery of the narratives. In the other space, more complex and sophisticated large canvases are displayed, serving as an experiment to explore the potential of the artist's production method, incorporating both printing and painting, which is different from his previous narrative-based exhibitions.
Characters that pop out within the casually textured backgrounds reminiscent of classic animation, characterized by Ben-Day dots. In most of Yairi's works, a combination of painting and printing techniques is employed. With a background in graduating from an art university and starting a career as a graphic designer, Yairi's layered and detailed balance in his works reflects a harmonious blend of the rapidly advancing printing media of contemporary age and classic techniques of painting expression in art pieces. Yairi refers to these techniques as "collage of techniques." This style, exhibiting a wit akin to Roy Lichtenstein's "industrial" paintings that significantly transformed the value of pop art through the use of popular comic book imagery, demonstrates Yairi's sensitivity to both design and art processes in the contemporary world, making it achievable due to his unique ability to navigate both realms.
An intriguing aspect of the works, which are imbued with such a spirit of exploration, lies in the assembly of the narratives that form the core of the collection. The storytelling, born from Yairi's straightforward sensibilities and a dedication to the importance of "thinking from various perspectives without harboring biased thoughts," revolves around themes inspired by the artist's curiosity about facts. In each instance, Yairi explores the historical events of Japan and the world, chemical experiments, and the phenomena that arise from them, inputting these facts into his own consciousness. The resulting stories focus on the discomfort that arises when assimilating these diverse elements, making them truly unique and pure outputs inherent to the artist himself. The narratives created for this exhibition also share a similar origin, revolving around the story that emerged through a process where the artist inputted the gentle, respected, and resilient king of a certain country into his consciousness. The story unfolds by examining the actions of this king from two different perspectives. Executed with a liberal viewpoint and a method that adds depth, this collection of works is poised to reveal a new facet of art appreciation to the observer.
Additionally, the focus of this exhibition can be placed on a series of large-scale, never-before-seen artworks. This series, including works exceeding a record-breaking 4 meters, breaks away from the traditional sense of being illustrations to the stories depicted in previous works. Each piece is presented as an independent artwork. Moreover, the depicted images differ from those in the past. The catchy characters are deconstructed, transforming into elements of painting. Print patterns, brushstrokes, and other techniques are emphasized, altering the characters into a new form. Through the exploration of process and technique, the previously melancholic collection of works has evolved into a delightful chaos. Although it may initially appear contrary to the background, the elements capturing the subject of the contemporary world have surpassed the ordinary, allowing for an interpretation as non-representational art that questions the meaning of the paintings themselves.
At the venue, there are original merchandise sales for the exhibition, as well as exhibit for a collaboration with the sofubi manufacturer GOCCODO. Exhibition-exclusive collaboration products with the fashion brand SOPH. (*) and the brand uniform experiment, overseen by Hiroshi Fujiwara of fragment design, is also available for purchase.
We are looking forward to seeing you here.
(*) In conjunction with the exhibition, on the 2nd floor of the same facility, SOPH. MIYASHITA PARK will start selling the uniform experiment 24SS collection featuring graphics designed by Koichi Yairi. Alongside this, an installation utilizing the storefront window will be unveiled.
-
/
Non title
1940 × 1550mm, Acrylic on printed canvas, 2023 -
/
6時間待ったよ
1940 × 1550mm, Acrylic on printed canvas, 2023 -
/
バナナとアヒル
1620 × 1300mm, Acrylic on printed canvas, 2023 -
/
テーブルの花
1620 × 1300mm, Acrylic on printed canvas, 2022 -
/
Ghost
1450 × 1100 × 45mm, Acrylic on printed canvas, 2024 -
/
Justice_01
494 × 530 × 35mm, Acrylic on printed canvas, 2024
-
Non title
1940 × 1550mm, Acrylic on printed canvas, 2023 -
6時間待ったよ
1940 × 1550mm, Acrylic on printed canvas, 2023 -
バナナとアヒル
1620 × 1300mm, Acrylic on printed canvas, 2023 -
テーブルの花
1620 × 1300mm, Acrylic on printed canvas, 2022 -
Ghost
1450 × 1100 × 45mm, Acrylic on printed canvas, 2024 -
Justice_01
494 × 530 × 35mm, Acrylic on printed canvas, 2024