RYO MATSUOKA松岡 亮
“The Sky Loved by Someone.
The Sky Loving Someone.”「誰かに愛されている空。 誰かを愛している空。」
2023 12.2 — 12.24
The Sky Loving Someone.”「誰かに愛されている空。 誰かを愛している空。」
Overview
この度SAIでは、松岡亮の個展「誰かに愛されている空。誰かを愛している空。」を開催します。SAIでは2021年に続き、2度目の個展となります。
1974年、東京に生まれた松岡は90年代より路上や旅先などストリートでの活動を始め、90年代後半には様々なビルの屋上にのぼり紙を敷き詰め大空の下に描く「東京屋上」の連作や、ミュージシャンやライターなど他者と即興で行うライブペインティングなど、東京のストリートシーン黎明期において先駆的な表現者として認知されます。2000年代以降も国内外で発表を続け、ファッションブランド「ヨウジヤマモト」とのコラボレーションをはじめ、「Joyce Hong Kong(ジョイス·ホンコン)」や「L'ECLAIREUR Paris(レクレルール·パリ)」での展示。 2020年に大阪にオープンしたLe Cafe Vや、2022年に全面リニューアルをしたルイ・ヴィトン池袋店に天井画を描くなど、様々なシーンを飛び越え活動の幅を広げ続けています。
松岡の制作は、ペインティング、ドローイング、刺繍など様々なメディウムを用いますが、その表現は一貫して深い没入感の中、即興で描かれます。「作品を作る事が何かの目的では決してなく。ただただ遊び。」と語る松岡の作品からは「描く」ことへの根源的な喜びを感じるとともに、意識と無意識下を漂う行為の痕跡として作品の持つ純粋性が喚起されるようです。抽象や具象、絵画や刺繍という言葉の区分を超えて、まるで自然の中で木々が生え育つように、作品が自らの意志を持ち生まれてきたような感覚に駆られます。
本展「誰かに愛されている空。誰かを愛している空。」は、100号を超える大型の刺繍作品と、1部屋を全て使ったドローイングのインスタレーションで構成されます。松岡の刺繍作品にはミシンが使用されるのですが、ペインティングと同じように全て即興で制作されます。ミシンは当然それ自体が動くことはなく、その前に座る松岡が支持体となる布を動かす事によって1本の線が引かれ、色面を生み出す際には、何重にも布を前後に動かし往復させることによって形作られていきます。作品の全体像は完成するまでは見ることができず、制作時にはミシン台に広げられた両腕の範囲のみが視野となり、上下左右も曖昧な中で、感覚だけを頼りに糸を打ちつけていきます。1つの作品を完成させるに膨大な時間と集中力が必要となる刺繍作品からは、ペインティングとは違う身体性と時間軸を感じる事ができます。本展では身体の動きが直接的に形になるドローイングと対比させる事で、表現の可能性と差異を浮き出させます。
目には見えないがそこにある何かを、言葉にならないが確かに生じる感情の断片に触れるような松岡亮の作品を。幼少期より描き初め、40年以上たった今も変わらず描き続け、この先も描き続ける松岡亮の個展を是非ご高覧ください。
「何を見たのか? 何を知ったのか? 何を忘れたのか? 美しい旅だった。
ゆっくりと動き出し。少しずつ削ぎ落とされて。自分自身に戻っていく。
遊びの、遊びへ。ただただ、描き。」
- 松岡 亮
Download Press Release >
SAI presents Ryo Matsuoka's solo exhibition titled “The Sky Loved by Someone. The Sky Loving Someone.” This marks Matsuoka's second solo exhibition at SAI, following the one in 2021.
Born in Tokyo in 1974, Matsuoka began his practice on the streets and in his travels in the 1990s. In the late 1990s, he started to create the painting series “Tokyo Rooftop,” where he covered rooftops of various buildings with paper and painted under the open sky and live painting collaborations series with musicians, writers, and others in improvisational settings. He later gained recognition as a pioneering artist in the early days of Tokyo's street scene. Continuing his artistic journey into the 2000s, Matsuoka presented works both domestically and internationally. He collaborated with the fashion brand Yohji Yamamoto and exhibited at Joyce Hong Kong and L'ECLAIREUR Paris. He continues to expand his activities beyond traditional art spaces, including creating ceiling paintings at Le Cafe V in Osaka in 2020 and contributing to the renovated Louis Vuitton Ikebukuro store in 2022.
Matsuoka employs various mediums such as painting, drawing, and embroidery in his practice, but his expression consistently emerges through a profound sense of immersion, with works spontaneously produced. Matsuoka states, “Creating art is never about setting a specific purpose. It's always just for fun.” One can sense a fundamental joy in the act of “drawing,” and the purity of the artwork seems to be evoked as traces of an act that flows within the notion of the conscious and the unconscious. Beyond the terminological distinction between abstract and figurative, painting and embroidery, the works are driven by a sensation as if they are born with their own will, much like trees growing in nature.
This exhibition “The Sky Loved by Someone. The Sky Loving Someone.”, consists of over 100 large-scale embroidery pieces and an installation of drawings that occupy an entire space. Matsuoka uses a sewing machine for his embroidery series, and all the work is done improvisationally much like a painting series. After a thread is passed through the fabric on the sewing machine, the artist moves the fabric to draw a line. By moving multiple layers of fabric back and forth in a reciprocating motion, a colored surface is created. The overall picture of the artwork cannot be recognised until it is completed. During the creation process, the artist's field of vision is limited to the area covered by both arms on the sewing machine table. In this context, the orientation of up, down, left, and right remains ambiguous, relying solely on sensation to drive the placement of stitches. Embroidery works require a vast amount of time and concentration to complete a single piece. This process provides a different sense of physicality and time axis compared to painting. In this exhibition, contrasting the direct embodiment of body movements shaping drawings highlights the possibilities and differences in expression.
The artworks capture something unseen but undeniably present, touching upon fragments of emotions that defy words. Having started drawing since childhood, Matsuoka has continued this practice for over 40 years, and his commitment to creation remains unwavering. We invite you to witness his ongoing and timeless creations.
“What did you see? What did you learn? What did you forget? It was a beautiful journey.
Slowly starting to move. Gradually whittling away. Returning to oneself.
Into the play, into the play. Just drawing.”
- Ryo Matsuoka
Download Press Release >