Naoki Ishikawa:
K2 / Broad Peak / Nanga Parbat
2023 01.03 – 02.05
Overview
石川は、2022年春から秋にかけて世界第二位の標高を誇るK2をはじめ、パキスタンとネパールにまたがって点在する6つの8000m峰に向かいました。4月にダウラギリ(8167m)、5月にカンチェンジュンガ(8586m)、7月にK2(8611m)+ブロードピーク(8051m)、8月にナンガパルバット(8126m)、9月にマナスル(8163m)と、6つの高峰へ立て続けに遠征し、雪崩で撤退を余儀なくされたナンガパルバットを除いた5つの山の頂上に立つことに成功しました。本展では、パキスタンにあるK2、ブロードピーク、ナンガパルパッドの3山で撮影された作品を展示いたします。
石川は、高所登山においても一貫してフィルムの中判カメラを使用しています。「失敗したから消す、ということのできないフィルムカメラは、旅先における一期一会の出会いを、その状況ごとに克明に写しとることのできる手段だと考えています。高所登山において、フィルムの中判カメラを持っていく人は皆無で、そのことを一つとっても、抜き差しならない状況下における瞬間の光が、きっちり像を結んでいるのではないか、と信じています」と語る石川の写真は、極限の状況下で二度とないその瞬間の光景を、冷静に、そして正確に写し出しています。
地球上で最も過酷な環境と言ってもいいヒマラヤの山々は、現在も昔も、人を容易に寄せ付けません。神々の領域と言われる8000mを超えた山々で切り取られた光景は、銀塩写真という化学反応を通じて、言葉や思考を超えた世界そのものの美しさや不可思議さを我々に指し示してくれるでしょう。
「K2、ブロードピーク、ナンガパルバットという3つの山は、ぼくが2022年6月~9月にかけて連続して登った、パキスタンにある8000メートル峰である。
世界第二位の標高を誇るK2(8611m)は、2015年、2019年と2回遠征に行ったが登れず、2022年7月22日、3回目となる今回、ようやく登頂することができた。これで登頂できなかったらもう高所登山をやめようか…とも思っていたので、今回の登頂によって溜飲が下がった。それだけK2という山の呪縛は、ぼくにとって強い意味を持っていた。ブロードピーク(8051m)も2015年に行ったが頂に立てず、2022年7月29日、二回目となる挑戦で登頂した。ブロードピークは、その名の通り頂上の山域が広く、頂上に続くコルに出てからさらに稜線を一時間ほど進まねばならず、予想外の大きな苦労を強いられた。「人喰い山」という異名を持つナンガパルバット(8126m)は、今回はじめて登りにいったものの、頻発する雪崩によって上部に行くことがほとんどかなわなかった。これが悔しすぎたこともあり、今の喫緊の課題はナンガパルバットに登ることであると考えている。パキスタンにあるこの3座の遠征では、日付がフィルム上に記録される古い35ミリカメラを持参し、日記を記すようにして日々の撮影をした。無論、文字によって日記を書くのが一番いいのだが、長期遠征ではそんな余力もなく、ペンを握る気にならない日も多くある。利き手の人差し指に力を入れてシャッターを切るだけなら、どんなに疲れていても、どうにかできる。天候待ちなどでベースキャンプに缶詰めになる日が続くなか、何が起こっても、何が起こらなくても、とにかく毎日撮影し続けてきたのが、透明アクリルと共に並ぶ小さな写真群である。一方で、額装された大きな写真は、中判のフィルムカメラでいつものように撮影したもので、登攀中に「もうカメラを投げ捨ててしまいたい」と何度も思った。それでもカメラを手放さなかったのは、自分が写真を撮るためにこうした山に登ってきた、という自負があるからだ。
ネパールの山も含めて6座の8000メートル峰に向かった2022年のヒマラヤ遠征は、ぼくのこれまでの旅を振り返っても、とりわけ記憶に強く刻まれるものとなった。年齢的に、無茶な遠征を繰り返すことのできる時間は、あまり残されていない。写真によって2022年の遠征の日々を繰り返し反芻しながら、ぼくは2023年の計画をすでに立てている。新しい旅のはじまりは、もうすぐだ。」
ー 石川直樹
SAI is pleased to present ‘K2 / Broad peak / Nanga Parbat’, the latest solo exhibition by the photographer Naoki Ishikawa. Taking place from Friday 23th January to Sunday 5th February 2023, the exhibition is the final instalment of a series of exhibitions simultaneously taking place at GYRE GALLERY (Omotesando) and PALI GALLERY (Miyakojima).
Between the spring and fall of 2022, Ishikawa climbed six peaks over 8000m in height, scattered across Pakistan and Nepal, including K2, the world's second tallest mountain.
Starting at Dhaulagiri (8167m) in April, Kanchenjunga (8586m) in May, K2 (8611m) + Broad Peak (8051m) in July, Nanga Parbat (8126m) in August and Manaslu (8163m) in September, Ishikawa took on the challenge of climbing six extremely high peaks in quick succession, successfully reaching the summit of five, with the exception of Nanga Parbat, from which he was forced to retreat due to an avalanche. This exhibition will present photographs taken from three of the six mountains on Ishikawa’s expedition in Pakistan; K2, Broad Peak and Nanga Parbat. Ishikawa consistently uses a medium-format film camera for high-altitude mountaineering. On this subject, Ishikawa says, ‘I believe that with film cameras, the inability to erase mistakes creates a means by which each and every encounter of a once-in-a-lifetime trip can be captured in great detail. In high altitude mountaineering, people do not usually bring film cameras, but in a situation where things cannot be added or removed, it is the momentary light in an unforgiving environment alone that forms the image,’ accurately and calmly capturing the ephemerality of a never-to-be-repeated moment within an extreme situation. The Himalayan mountains, arguably the harshest environment on earth, are and have always been inhospitable to man. Through the chemical reactions of silver halide photography, we are able to witness the scenes taken in mountain peaks over 8,000 meters, and experience an environment which is thought to be the domain of the gods, transcending words and thoughts to point out the beauty and wonder of the world itself.
‘K2, Broad Peak, and Nanga Parbat are three peaks in Pakistan over 8,000-meters that I climbed consecutively from June to September 2022.
I had attempted to climb K2 (8611m), which boasts the second highest altitude in the world, on two previous expeditions in 2015 and 2019, finally reaching the summit on my third attempt on July 22nd 2022. I had thought about quitting high-altitude mountaineering if I could not reach the summit this time, that is how strong an enchantment K2 held over me.
On July 29th 2022, I managed to reach the summit of Broad Peak (8051m) on my second ascent, after an unsuccessful attempt in 2015. Broad Peak, which as the name suggests, has a summit that is a wide mountain range, and after reaching the col leading up to the top, we had to continue along the ridgeline for another hour, which proved to be an unexpected challenge. This year was my first attempt to climb Nanga Parbat (8126m), also known as ‘Killer Mountain,’ but frequent avalanches made it almost impossible to reach the top. This was extremely frustrating and so climbing Nanga Parbat is one of my main priorities. During the three expeditions to Pakistan, I brought my old 35 mm camera, which records the date of each photograph on film, and so I took pictures every day as if I were keeping a diary. Of course, it would be best to keep a written diary, but on long expeditions, there are many days where I don't feel like holding a pen and don't have the energy to do so. However, I can manage to release the shutter by simply pressing with my index finger, no matter how tired I am. While I was stuck in base camp waiting for the weather to change, I somehow continued to take pictures every day, no matter what happened or didn't happen that day. The large framed photos on the other hand, were taken with my usual medium-format film camera. During the ascent, I often wished I could just throw the camera away, but I never gave up because I am proud of the fact that I climbed these mountains to take photographs. When I look back on my travels thus far, the Himalayan expedition of 2022, which took me to six 8,000-meter peaks, including the mountains of Nepal, will remain especially strong in my memory. At my age, I do not have much time left to repeat such a reckless expedition and so I am already making plans for 2023. As I reflect on the events of my 2022 expedition by looking through all my photographs, I am also aware that a new journey is about to begin.’
- Naoki Ishikawa