ERIC HAZE SOLO EXHIBITION:
INSIDE OUT
2022 12.09 – 12.25
Overview
SAIでは、1970年代よりアメリカ・グラフィティシーンを牽引し、時代を超えてストリートアートのパイオニアとして世界中に多くのファンを持つNY出身のアーティスト、デザイナーのEric Haze(エリック・ヘイズ)による国内初の大規模個展「INSIDE OUT」を2022年12月9日(金)から12月25日(日)まで開催します。
Eric Hazeによる太くダイナミックな筆跡で描かれるモダンなモノクロ世界は、彼と同じく1970-80年代アメリカ・NYにて制作活動をしていた、ストリートアートの先駆者ら、Keith Haring(キース・ヘリング)やKenny Scharf(ケニー・シャーフ)、Futura 2000(フューチュラ2000)などと共にアメリカンアートカルチャーの多様化の底上げに大きな貢献をしました。時代を代表するストリートアーティストとしてその地位を確立すると、彼は自身の表現領域をグラフィックデザインにまで拡張。Tommy Boy Recordsのロゴデザインをはじめ、Public Enemy(パブリック・エナミー)、The Beastie Boys(ビースティ・ボーイズ)、RUN DMC(ランDMC)などのアルバムカバーやロゴをデザインし、当時のHIPHOPシーンを中心にキャッチーなインパクトを与えました。
根源にストリートアーティストとしてのルーツが深く存在する彼による他を逸するアイコニックな表現は、今も尚世界中の人々を魅了し、現在も大手ブランドからコラボレーションデザイナーやアートディレクターとしてのオファーが絶えません。一時は東京に自身のフラッグシップ店舗を3店舗オープンするなど、30年以上に渡り日本で活動してきた彼は、現在のストリートウェアの発展において重要な役割を担ってきました。彼によるプロジェクトには、これまでNike(ナイキ)やNew Balance(ニューバランス)のスニーカーデザイン、G Shock(G ショック)やHONDA(ホンダ)でのプロダクトデザイン、STUSSY(ステューシー)やHUF(ハフ)などのストリートブランドと、SACAI(サカイ)やJIMMY CHOO(ジミー・チュウ)などのハイブランドとコラボレーション。さらには北京オリンピック2022では、アメリカスキー代表のユニフォームデザインも手掛けました。
新作が並ぶ本展ではアーティストとしての彼を象徴する代表的な2つのスタイルの作品群で構成されます。ひとつは彼にとってのシグネチャースタイルとも言える星や矢をモチーフとした記号を用いたファインアート。そしてもうひとつは、彼の師である抽象表現主義で肖像画家のElaine de Kooning(エレイン・デ・クーニング)の精神を引き継ぐように描き始めた、まるで、これまでの自身の人生を振り返るように描かれる具象作品です。それらをアウトプットする、Eric Hazeの過去未来両方にベクトルを向けアートピースを完成させる表現思想はとても興味深く、本展はそんな全身全霊で制作活動と対峙しする彼の存在を、絵画を通して見出すことのできる機会となります。
そんな、作品に対する彼の展望はタイトル「INSIDE OUT」(裏返し)にも反映されます。これまで描いてきた彼の脳内にあるアイコンやパターンを視覚化する「INSIDE」イメージの作品群と、自身の外にある「OUT(SIDE)」イメージの作品群を一同に同じスペースへと納める新しい取り組みでもある本展。純粋に本能のまま描かれる抽象的な作品と、彼自身と他人が同時にした経験が描かれる具体的イメージを描く作品、各々長い時間をかけて培ってきた2つのスタイル。それらが交差した特別な空間には、彼自身のマインドやセンスが美しく響き合うでしょう。
そして、本展ではゲストアーティストとして日本を代表するストリートアーティストHAROSHIを迎え、コラボレーション作品の展示も行います。HUFの創設者である故Keith Hufnagel(キース・ハフナゲル)の元、昔から強い絆で結ばれている彼らにより手掛けられるアートピースはここでしかみる事のできない作品です。さらに、新モデルのBE@RBRICKコラボシリーズの先行販売、fragment designとのコラボレーションTシャツをはじめとした展覧会限定アイテムも多数販売予定です。
作家によるステートメント
4つの部屋で構成されるSAIの空間をフルで活かした、2つのコンセプトが相対する本展。2023年には上海、ロンドンのSaatchi galleryでの展示を控えているなど、今後もアートシーンでの活躍が期待されるストリートアーティストのパイオニアによる、この貴重な機会に是非足をお運びください。
何年経っても、日本でいまだにこれだけの評価を受け、クオリティの高い仕事ができてることに本当に感謝しています。ただアジアや日本では30年近くデザインやブランドの仕事をしてきたので、アーティストというよりデザイナーとしての私の経歴や仕事を知っている方も多いのではないでしょうか?今回の個展では私の作品の中でもよりパーソナルな作品を日本の皆様に発表できる素晴らしい、そして嬉しい機会です。過去5年間に自然に生まれた新しいスタイルの作品も展示します。この展覧会、そしてポップアップショップや数々のコラボレーションによって、私のファインアートとブランドの両方が、今の時点でどのように到達したかを、バランスよく見ていただけると幸いです。
― エリック・ヘイズ
SAI is pleased to present American graffiti scene since the 1970’s and and is universally renowned throughout the ages as a pioneer of street art. ‘INSIDE OUT’ will be on display at SAI from Friday December 9th to Sunday December 25th 2022.
The modern black-and-white world of Eric Haze, formed of broad and dynamic brushstrokes, has contributed greatly to the diversification of American art and culture. Forging his path alongside fellow pioneers of the street art scene, Keith Haring, Kenny Scharf, Futura 2000 and others who were also active in the 1970’s and 80’s, Haze established himself as one of the leading street artists of his time. He later expanded his artistic horizons into the realm of graphics and design; creating logos and album covers for labels and musicians such as Tommy Boy Records, Public Enemy, The Beastie Boys, LL Cool J, and many more, leaving a lasting impression on the nascent Hip Hop scene.
With his roots firmly grounded as a street artist, his iconic and unparalleled turns of expression continue to fascinate a worldwide audience. Working in Japan for over 30 years now, including opening three flagship shops in Tokyo for his brand at one time, Haze has played an important part in the development of streetwear as we now know it. His unique position as both artist and designer also sees that he is continuously approached with offers to collaborate and serve as art director on projects with major brands, such as designing sneakers for Nike and New Balance, product design for G-Shock and Honda, as well as designing apparel for street brands such as STUSSY and HUF. Haze has also entered the world of luxury fashion through his work with brands such as SACAI and JIMMY CHOO, as well as designing the uniforms for the U.S. Ski Team at the Beijing 2022 Olympic Games.
This exhibition, featuring all new works, will present two contrasting styles that represent the two opposing sides of Haze’s identity as an artist. The first, which has become a signature style of Haze, uses the recurring symbols of a star and arrow motif to create graphic and abstract compositions, the second is a new series of figurative works that are a reflection of his life and experiences thus far. Haze began his figurative works after following in the spirit of his mentor, the late Abstract Expressionist and Figurative Expressionist painter, Elaine de Kooning. For Haze, his creative output is imbued with an expressive philosophy that looks to both the past and the future, with this exhibition providing an opportunity to see his wholehearted devotion to the process of creation and forming a dialogue between these convergent styles of painting.
This duality of Haze’s perspective is reflected in the title of the exhibition ‘INSIDE OUT’; a reference to the dichotomy between his ‘INSIDE’ works, the iconic abstract works which are a visualization of the patterns and motifs that reside within his mind, and his ‘OUT(SIDE)’ works that are figures and scenes outside of himself. For Haze, his abstract works are a purely instinctual exercise in creation, whilst his concrete works are more considered images that depict his own experiences and those of others. The juxtaposition of these two styles that embody his mind and his senses, promises to resonate beautifully in the special space where these two styles intersect.
The exhibition will also feature a collaborative work by guest artist HAROSHI, one of Japan’s leading street artists. The pair have shared a strong bond for many years thanks to their relationship with the late Keith Hufnagel, founder of HUF, and have worked together to create an artwork that will be on display at the gallery. In addition, pre-sales of the new model in the Eric Haze BE@RBRICK collaboration series, Fragment design collaboration T-shirts and many more merchandise items will be available exclusively at the gallery.
‘INSIDE OUT’ will be a simultaneous showcase of Haze’s two contrasting artistic concepts that will make full use of SAI’s expansive exhibition space. With further exhibitions in London’s Saatchi Gallery and in Shanghai scheduled for 2023, Haze continues to play an active role within the contemporary art scene and we hope you will take this rare opportunity to experience the innovative work of a pioneering street artist.
Artist Statement
‘It is really kind of amazing to still be so well received and working on this level in Japan after all these years. Having had design and brand businesses in Japan and Asia for almost 30 years now, people are probably more familiar with my history and work as a designer than a fine artist. This is a great and welcome opportunity to show the audience a more personal side of my recent work, including some very new directions that have happened naturally over the last 5 years. Hopefully this exhibition, along with the pop up shop and a number of collaborations, will give a balanced view of where both my fine art and brand essence have arrived at this point in time.'
- ERIC HAZE